مبعث مبارک !!!!!

سلام خدمت دوستان عزیز .

 

مطلب اول : به مناسبت فرا رسیدن عید مبعث پیامبر اکرم (ص) من هم تصمیم گرفتم که قالب وبلاگ رو از عوض کنم تا هم شما خسته نشید و هم اینکه در این روز مبارک یه خونه تکانی درست و حسابی داشته باشیم . البته از دیروز بعدازظهر قالب نظرات عوض شد و از ساعت 2 بامداد به بعد امروز هم قالب اصلی عوض شد . خوب امیدوارم که از این قالب خوشتون بیاد .

 

اما مطلب دوم : بنا به نظرات شما عزیزان جمعه این هفته آموزش بعدی Flash MX رو براتون میزارم ( توی برنامه هم همین رو نوشتی پس چیه دیگه تکرار میکنی !!!!!) .

 

امیدوارم موفق باشید .

 

تا بعد ... در پناه حق

3D Studio MAX ---> درس شماره 5 :: ادامه مبحث معرفی Geometric

با سلامی دوباره خدمت شما عزیزان و آرزوی توفیق در تمام مراحل زندگی درس امروز را شروع می کنم :
در جلسات پیشین به معرفی عده ای از فرمانهای قسمت Creat پراداختیم که یکی از آنها قسمت Geometric بود.و اما دیگر بخش های این قسمت:
در اصل قسمت Geometric در کل دارای 7 قسمت می باشد که دوتا از آنها Standard primetives و Partical system بودند که مفصل در موردش بحث کردیم ولی Geometric تنها به این قسمت ختم نمی شود و قسمتهای دیگری از قبیل :

Extended primetives
Compound Objects
Partical system
Patch Grides
NURBS Surfaces
Dynamics Objects


را دارا می باشد . بحث در مورد قسمت Compound Objects خود نیاز به چند جلسه بحث و برسی دارد از این رو اکنون به معرفی سایر قسمتها می پردازیم و بحث در مورد Compound Objects را به جلسات بعد موکول می کنم.

Extended primetives:
Hedra : برای ایجاد اجسام ستاره ای شکل.
Torus knot : برای ایجاد خم های بسته.
Chamfer box : برای ایجاد مکعب با گوشه های خمیده.
chamfer cyl : برای ایجاد استوانه با گوشه های خمیده.
Oil tank : برای ایجاد تانکر.
Capsule : برای ایجاد اجسام کپسول شکل.
Spindle : همانند تانکر می باشد ولی ابتدا و انتهای آن زاویه دار است.
L-Ext : برای ایجاد گوشه های زاویه دار بکار می رود.
Gengon : برای ایجاد 5 ضلعی فضایی.
C-Ext : در حقیقت متشکل از دو L-Ext در کنار هم می باشد.
Ring wave: یکی از اجسام کاملا پیشرفته می باشد که نمونه کاربرد آن در ایجاد صحنه های برخور شهاب سنگ با یک سطح می باشد.
Prism : برای ایجاد منشور .
Hose : برای ایجاد لوله های آکاردیونی شکل.

Patch Grides
Quad patch : برای ایجاد سطوح با سگمنت های 4 گوش.
Tri patch : برای ایجاد سطوح با سگمنت های 3 گوش.

NURBS Surfaces
دو قسمت موجود در این بخش هر دو همانند Patch Grides می باشند با تفاوت اینکه این دو بر اساس NURBS می باشند.

Dynamics Objects
Spring : برای ایجاد فنر.
Damper :برای ایجاد شکلی شبیه به پیستون. -که من تا بحال احساس نیاز به این جسم نکردم!!!!-

خوب اینها همگی قسمتهای بخش Partical system بودند. و از این مجموعه تنها Compound Objects باقی ماند که در جلسات آینده مورد برسی قرار خواهد گرفت.

تا بعد ... در پناه حق

اتفاقات دو هفته من

سلام خدمت دوستان عزیز .

 

از اینکه نزدیک 2 هفته وبلاگ رو آپدیت نکردم معذرت می خوام امیدوارم که من رو بخشیده باشید . دلیلش هم این بود که دوشنبه شب در همون حالت خواب و بیداری هارد من دچار یک بیماری به نام پاک شدن اطلاعات پارتیشنها شد و بقیه اش رو هم که همه یا اکثریت میدونن . تا روز چهارشنبه مشغول جمع کردن برنامه و اطلاعات بودم و از چهارشنبه شب هم که مهمانان به خانه ما حمله ور شدند و تا دیروز صبح اینجا بودند . توی این شلوغی هم که نمیشه کار کرد . تا الان کمی فرصت کردم و در خدمتتون هستم .البته یک خبر خوش هم براتون دارم و اون اینه که من دانشگاه رشته نرم افزار کامپیوتر قبول شدم (البته از نوع آزادش).  یک سری درسهای عقب افتاده داریم که اینها رو همه  به صورت یک فایل ورد می تونید از اینجا بگیرید .
 

و اما در پست بعد درس بعدی 3D Studio MAX رو آموزش ببینید .

تا بعد ... در پناه حق

PHP ---> درس شماره 4 :: نصب و پیکر بندی (قسمت اول)

چرا PHP ؟
اولین چیزی که می خواهم در موردش توضیح دهم این است که به چه علتی ما از PHP استفـاده می کنیم؟ PHP در مقایسه با تکنولوژی های مشــابه سریعتر بهتر و آسانتر است. از جمله تکنولوژی هــای مشابه برای طراحی یک سایت وب می توان به این موارد اشاره کرد :
اسکریپت های Common Gateway interface) CGI) که معمولا به زبان Perl نوشته می شوند و ASP .
مزیتی که PHP در مقــــابل HTML دارد این است که HTML یک سیستم محدود به حساب می آید و توانایی ایجاد ارتباط متقابل با کاربر را ندارد. یک صفحه HTML ساده توانایی پاسخ به اعمال کاربر را ندارد اما با استفاده از PHP شما می توانید صفحاتی بر اساس سیستم عامل کاربر و یا تاریخ مشـاهده صفحه تنظیم کنید . همچنین PHP می تواند با فایل ها یا پایگاههــــــــای داده (DataBase) ارتباط بر قرار کند و بسیاری عملیات دیگر که HTML قادر به انجام به آنها نمی باشد.
شاید یک سوال برای شما به وجود بیاد که چــــرا یک طراح وب بهتر است که از زبان PHP به جای زبانهــای مانند CGI و ASP و یا JSP برای طراحی سـایت دینــــــــامیک استفاده کند؟
دلیل اول سرعت بیشتر PHP چه در برنامه نویسیو ایجاد برنامه هایی به این زبان و چه در اجرا می باشد . همچنین PHP برای یادگیری بسیار ساده می باشد و افــراد بدون نیاز به زمینه های قبلی در برنامه نویسی و تنهــــــــــــا با یادگیری دستورات و راهنماهایی که وجود دارد می توانند این زبان را یاد بگیرند.
دومین دلیل این است که PHP به صورت اختصاصی تنها برای ایجاد صفحـــــــــــــــات دینامیک طراحی شده است. امـــا Perl و VbScript و یا Java اینگونه نیستند و به همین دلیل PHP سریعتر و ساده تر از تکنولوژی های جایگزین می باشد.

نصب و پیکر بندی (قسمت اول)
می خواهیم در مورد نصب و پیکر بندی php بر روی دو سیستم عــــامل linux و Windows توضیح بدم.
اولین چیزی که باید بهش بپردازیم این است که ما از چه نوع سیستم عــــــــــاملی استفاده می کنیم یعنی سیستم عاملی که ما از استفاده می کنیم قــابلیت نصب php رو داره ؟ یا نه؟
من تو درسهای قبلی این مسئله رو توضیح دادم و گفتم که php روی چــه سیستم عامل های کار می کنه و نصب میشه. حالا ما می خواهیم یاد بگیرییم که چطــوری می توانیم برنامه هایی که به زبان php می نویسیم رو اول رو سیستم خودمــــــون تست و اجرا کنیم و بعد اون رو منتقل کنیم به یک سیستم دیگه که احتمالا همـــون سرور است.
اولین کاری که باید انجام بدیم اینکه از یک نرم افزاری استفاده کنیم که قـابلیت این رو داشته باشه که سیستم ما رو به یک وب سرور تبدیل کنه!
اول روش اجرای php رو بــــــــــــروی Windows آموزش خواهم داد بعد از اون در مورد Linux هم صحبت می کنیم! برای اینکه بتونیم سیستم عامل ویندوز pc خودتون رو به یک وب سرور که بتونـــه php رو پشتیبانی کنه تبدیل کنید 3 راه وجود داره!

" اگر شما با ویندوزی غیر از XP یا NT یـــا 2000 کار می کنید باید از راه اول استفاده کنید و اگر نه باید از راه دوم استفاده کنید راه سوم رو هم می شه بـــــــروی تمامی ویندوز ها استفاده کرد فقط یک نکته کـــــــه باید روی ویندوز نسخه های XP یا NT یا 2000 - IIS رو غیر فعال کنید که بتوانید استفاده کنید! "

ابتدا راه دوم رو توضیح میدم که روش استاندارد استفـــــاده از php در windows می باشد. ما در این روش از IIS استفاده می کنیم. IIS مخفف (Internet Information Server) می باشد که با کمک آن می توان سرویس هایی از قبیل www و همچنین ftp که مربوط به دریافت فایل می شود و همچنین چندین سرویس دیگر را استفــاده کرد که البته خارج از بحث ما هست. IIS در حال حاضر در دو نسخه پرکاربرد 4 بــرای ویندوز NT و 5 برای ویندوز های XP و 2000 وجود دارد. حالا می خــواهیم روش نصب IIS رو توضیح بدم این روش نصب IIS در ویندوز های XP و NT و 2000 تقریبــــا به یک شکل می باشد و می تونید با یاد گرفتن یکی از اونها IIS رو در ویندوز هــای مختلف نصب کنید.

برای نصب IIS ابتدا باید از منوی START گزینه Settings و در نهـــایت گزینه Control Panel را انتخاب کنید تا پنجره موسوم به کنتر پنل باز شود سپس از پنجـــــره کنترل پنل گزینه Add or Remove Programs را انتخاب کرده و آن را اجرا نمایید بعد از بــــاز شدن پنجره Add or Remove Programs از کلید های سمت چپ گـزینه Add/Remove Windows Components را انتخاب کرده و بعد از اندکی صبر پنجـــــــره Windows Components Wizard باز میشود بعد از باز شدن از کـــــادر Components گیزینه Internet Information Server(IIS) را چک دار کنید.

توجه : چنان چه رنگ زمینه Chek Box گزینه فوق تیره بود بدین مفهوم است که زیر گروه های این گزینه غیر فعال می باشد و باید چک دار شوند برای چک دار کردن آنها باید بروی آن گزینه دوبار کلیک کرده و از پنجره ای که باز خواهد شد گزینه هایی کــه فعال نمی باشد فعال نمایید تا کلیه سرویس های یا زیرگروه های به طور کـــــــــامل انتخاب و نصب شود.

بعد از انتخاب گزینه مورد نظر کلید Next را فشار داده تا به مرحله بعد نصب بروید. در این مرحله گزینه های مرحله قبل مورد پردازش قرار می گیرد و کلیه تغیرات اعمـــــال می شود . چنانچه شمـــا گزینه ای را حذف ( غیر فعال ) کرده باشید در این قسمت از سیستم پاک خواهد شد و چنانچه گزینه ای را فعال ( انتخاب ) کــــــرده باشید در این قسمت به سیستم اضافه خواهد شد.

توجه: چنان چه گزینه ای را فعال کرده باشید در این مرحلــــــــــه احتیاج به CD نصب ویندوز مورد نظر خواهید داشت یا اگر فایل هــــــــــای نصبی ویندوز را بروی سیستم خودتون داشته باشید به اون احتیاج پیدا خواهید کرد چون باید فـــایل های مربوط به پیکربندی IIS را از CD و یا Hard Disck خوانده شود و بر روی سیستم شمـــــا کپی گردد.

بعد از اتمام این مرحله ‚ نصب به مرحله پایانی خواهد رسید و در این قسمت شما باید دکمه Finish را فشار داده و بعد از اندکی صبر هم اکنون IIS بـــــر روی سیستم شما نصب می باشد و شما می توانید از آن استفاده کنید.

خوب حالا بعد از نصب IIS شما باید IIS رو پیکربندی کنید که بتونید از اون استفـاده کنید. برای پیکر بندی IIS شما باید به Control Panel رفته و گـــزینه Administrative Tools را انتخاب کرده و از پنجره Administrative Tools گزینه Internet Information Server را انتخاب کرده و بعد از اجرای این برنامه گزینه های مربوط به پیکـــربندی IIS در پیش روی شماست و شما می توانید IIS خود را منطبق بر میل خود پیکـــربندی کنید. ( چون پیکربندی IIS خارج از بحث مـــاست پس از توضیح در مورد اون خوداری می کنم چناچه سئوالی در این مورد داشتید می تونید به من ایمیل بزنید )

خوب حالا که نصب IIS رو یاد گرفتید و IIS بر روی سیستم شمـــــا نصب شده است باید آن را برای استفاده از PHP آماده کنیم. برای این کـــــــار احتیاج به نصب نرم افزار PHP را بر روی سیستم داریم که در ادامه روش نصب PHP رو یاد خواهم داد.

برای نصب PHP ابتدا باید نسخه مورد نظر PHP را تهیه کنید و ترجیحا از آخـــرین نسخه این نرم افزار استفــاده کنید که نسخه 4.3 این نرم افزار می باشد که می توانید از اینجا دریافت کنید.

بعد از دریافت نسخه مورد نظر شما باید مراحل زیر را برای نصب دنبال کنید. ابتدا بر روی فایل اجرایی PHP کلیک کرده و آن را اجرا نمایید(معمولا فایل اجرایی PHP با نـام php-4.3.0-installer می باشد)
بعد از باز شدن پنجره php 4.3.0 installation بعد از کمی صبر پنجره Welcome بـــاز خواهد شد. سپس دکمه Next را فشار دهید تا به مرحله بعدی Wizard کنتـــــــــرل انتقال یابد.
بعد از فشار دکمه Next پنجره License Agreement باز خواهد شد در این پنجره باید دکمه I Agree را انتخاب کنید تا موافقت نامه PHP مورد تایید شما قرار گیرد.
بعد از تایید پنجره Installation Type را خواهید دید کــه دارای دو گزینه Standard و Advanced می باشد که شما گزینه Advanced را چک دار کنید (البته لازم به ذکــر است که در موقعی که شما گزینه Advanced را انتخاب می کنید تنظیمــــات پیکربندی بیشتری نسبت به گزینه استاندارد در اختیار دارید!)
بعد از فشار دادن دکمه Next پنجـــــــره موسوم به Choose Destination Lovation را مشاهده خواهید کرد که در این پنجره می توانید مسیر نصب فــــایل های PHP را مشخص کنید.
با فشار دادن دکمه Next پنجره Backup Replaced Files را مشاهـده خواهید کرد که شما در این پنجره می توانید محل قرار گیری فایل های Back up را مشخص کنید. همچنین می توانید به PHP بگویید آیا برای فایل های شما Back up تهیه کند یـــــــا خیر؟
بعد از فشار دادن دکمه Next پنجره Choose Upload Temporary Directory نمــایش داده خواهد شد که در این اینجا محل قرار گیری فایلهای موقتی که برای اجرای برنامه های PHP به آن احتیاج دارد مشخص می شود.
با فشار دکمه Next پنجره Choose Session Save Directory باز خواهد شد که شما می توانید محل ذخیره کردن متغییر های Session (در درسهای بعد توضیح خواهــم داد) را مشخص کنید.
بعد از فشار دکمه Next پنجره Mail Configuration باز خواهد شد که شمــــــــــا باید تنظیمات مربوط به Smtp Server و ایمیل آدرس پیش فرض را وارد کنید (در صورتی که به این گزینه آشنایی ندارید می توانید تنضیمات پیش فرض را قبول کــرده و بدون اعمال تغییرات کلید Next را فشار دهید )
با فشار دکمه Next پنجره Error Reporting Level پدیدار خواهد شد که شمـــــا می توانید سطح گزارشـــات خطاهای احتمالی که در برنامه های به وجود می آید مشخص کنید که در اینجا شما بهتر است تنظیمات پیش فرض را قبول کرده و بــــــه مرحله بعدی بروید.
سپس با فشار دکمه Next پنجره Server Type رو مشاهده خواهید کـــــــــرد در این پنجره شما باید نوع Web server سیستم خودتون رو به PHP معرفـی کنید در این جا شما باید گزینه Microsoft IIS 4 or Higher رو انتخاب نمایید چون از ویندوز هــای XP و NT و 2000 استفاده می کنید .
بعد از فشار دکمه Next به پنجره File Extensions خـــواهید رسید که در این قسمت شما امکان این را خواهید داشت که برای WebServer خودتون مشخص کنید کــــــه چه نوع فایلهای را برای اجرا اسکریپت های PHP در نظـــــر بگیرد.(در این مرحله بهتر است تمام 3 گزینه را انتخاب کنید.)
بعد از فشار دادن کلید Next ‚ پنجره Start Installation باز خواهد شد که از شمــــــا اجازه نصب PHP و کپی کردن فایل های رو روی سیستم شما را خواستار است کــه شما با فشار کلید Next به اون این اجازه رو خواهید داد.
بعد از این کار پنجره مربوط به Installing باز خواهد شد که شما از عمل کــــــرد کپی فایل ها مطلع خواهید شد. بعد از اتمام این مرحله چنان چه فایل "php.ini" قبـلا در دایرکتوری System32 شما وجود داشته باشد پیغامی مبنی بر اینکه این فایل قبـــلا وجود دارد و شما چنانچه مایل هستید این فایل پاک شود و نسخه جدید فـــــــایل را جایگزین کند که گزینه ok را برای تایید کلیک کنید.(توجه داشته باشید این گـزینه در صورتی نمایش داده می شود که فایل مورد نظر وجود داشته باشد)
بعد از اتمام این مراحل پنجره IIS Scripttamp Node Selection را مشــاهده خواهید کرد که شما باید در این قسمت کلید Select All را فشار داد و دکمه ok را بزنید.
در اینجا نصب PHP به پایان رسید و با پیغام تبریک و موفقیت شمـا در نصب PHP مواجه خواهید شد و با فشارداد کلید Ok آن را تایید کنید. امید به خــــــدا در روزهای بعد نصب php در windows های 98 و ME و ... را توضیح خواهم داد. همچنین کـــــار با PWS و Eesy PHP را نیز یاد خواهید گرفت. پس با ما باشید.


تا بعد ... در پناه حق

3D Studio MAX ---> درس شماره 4 :: معرفی Space warps ها

سلامی دگر خدمت شما عزیزان;
این جلسه می خواهم به معرفی Space warps ها بپردازم.
Space warps ها یکی از ابزارهای مهم کمکی در 3DMAX بشمار میروند که با آشنایی کامل با آنها می توانید انیمیشن خود را زیباتر و واقعی تر بسازید.
Space warps ها کلا از 4 قسمت اصلی تشکیل شده اند که عباتند از:

الف) Force ها:
همانطور که از اسمش معلوم است دربرگیرنده تمام نیروهای طبیعی و غیر طبیعی که بعضی ار آنها به شرح زیر است ;"این قسمت برای اعمال حالت بر روی اجسام Particle systems (در آخر به معرفی آن خواهم پرداخت)است."
1) Push : وقتی ذرات به آخرین حد سرعت خود می رسند از فشار آنها کاسته شده تا حدی که به 0 برسد.
2) Motor : برای ایجاد حالت چرخش بکار میرود.
3) Vortex : همانند موتور عمل می کند با این تفاوت که خود دارای یک نو مکش بطرف پایین است.
4)Gravity : برای ایجاد حالت جاذبه است.
5) Wind : برای ایجاد نیروی باد .
6) Displace : اعمال برجستگی خارجی به جسم-بر خلاف سایرین این فرمان بر روی اجسام تاثیر می گزارد-یعنی به عبارتی تبدیل عکس های 2 بعدی "سیاه و سفید که دارای سایه روشن باشد"به 3 بعدی.

ب) Deflectors :
قسمتهای این بخش همگی برای ایجاد موانع یا محل نشست بر روی Particle systems بکار می رود .

ج) Geometric/deformable :
و اما این قسمت . این قسمت از لحاظ اهمیت نسبت به سایرین در درجه بالاتری قرار دارد چون از پرکاربرد ترین قسمتها هستند :
1) FFDbox : جعبه های مشبکی هستند که برای اعمال انعطاف پذیری بر روی اجسام بکار می رود.

*نکته:اجسامی که از این حالت برخوردار می شوند می بایست دارای سگمنت(تقسیم بندی)مناسب باشند.

2) FFDcyl : همانند فرمان بالاست با تفاوت اینکه بجای مستطیل استوانه است.
3) Wave : برای ایجاد حالت موجی بر روی اجسام بکار می رود.
4) Ripple : همانند موج است با تفاوت مرکزی بودن این موج.
5) Conform : برای نسبت دادن 2 جسم به یکدیگر بکار می رود.
6) Bomb : برای ایجاد حالت انفجار.

د) Modifire based :
از دستورات این قسمت برای تغییر شکل اجسام بکار می رود :
1) bend : برای خم نمودن اجسام.
2) Skew : برای مورب نمودن.
3) Twist : برای ایجاد حالت پیچش.
4) Noise : برای ایجاد حالت لرزشی .
5) Taper : برای پخ دادن .
6) Strech : برای کشش جسم در جهات مختلف.

و اما Particle systems .این قسمت کلا مربوط به بخش Particle system در قسمت Geometric می باشد که به شرح زیر است:
1) Spray : باران
2) Snow :برف
3) Super spray : همانند Spray با زیر مجموعه های بیشتر.
4) Blizzard : همانند Snow با زیر مجموعه های بیشتر.
5) Pcloud : برای ایجاد تجمع هایی از قبیل تجع پرندگان در آسمان یا توده ای از ستارگان.

خب درس امروز هم همینجا به پایان رسید امیدوارم مورد استفاده تان قرار گرفته باشد.

تا بعد ... در پناه حق

Flash MX ---> درس شماره 4 :: معرفی تعدادی دیگر از ابزارها

ابزارهای Oval
 و Rectangle



با استفاده از این ابزارها میتوان بیضیها و مسطتیل ها را رسم کرد. وقتی این ابزار
انتخاب شده باشد در بخش میتوانید نوع پرکننده و خطهای دور شکل را تعیین کنید. تصویر
زیر طریقه تعیین این خصوصیات در بخش Properties را نشان میدهد:





برای اینکه اشکال بدون پرکننده یا بدون حاشیه باشند میتوانید به جای انتخاب رنگ در
بخشهای رنگ خط و نوع پرکننده
را انتخاب کنید.

با گرفتن دکمه Shift میتوانید با این ابزار مربع و دایره رسم کنید.

در هنگام انتخاب ابزار Rectangle در بخش Options حعبه ابزار دکمه 
ظاهر میشود که به
وسیله این دکمه میتوانید مقدار گرد شدگی گوشه های مسطتیل را تعیین کنید.


ابزار Line


این ابزار یک خط راست را رسم میکند. با گرفتن دکمه
Shift میتوانید خطوطی با زاویه 45 درجه رسم کنید.



ابزار Lasso(کمند)


 با این ابزار میتوان به صورت آزاد به انتخاب اشکال پرداخت برای این کار کافیست بعد
از انتخاب این ابزار دور اشکالی که میخواهید انتخاب شوند خط بکشید.

اگر میخواهید منطقه انتخاب شده ناحیه ایی با زاویه های راست باشد باید از قسمت
Options جعبه ابزار polygon 
را انتخاب کنید.
هنگام انتخاب کردن اگر کلید Shift
را بگیرید میتوانید چند ناحیه جدا از هم را
با هم انتخاب کنید.

کلید Magic Wand 
(در بخش Options)
برای انتخاب نوایح تقریبا هم رنگ تصاویر Bitmap بکار میرود. این کار برای جدا کردن
بخشی از تصویر از پس زمینه آن کاربرد دارد. عکسها به صورت Bitmap هستند.

با انتخاب گزینه Import از منو فایل میتوانید تصاویر Bitmap
که میتوانند از قبیل قالبهای gif, jpg
و BMP باشند را وارد فیلم فلش خود کنید.

برای اینکه بتوانید تصاویر Bitmap
را تغییر دهید باید ابتدا بعد از انتخاب تصویر مورد نظر خود از منو Modify

گزینه Break Apart را انتخاب کنید.

وقتی در هنگام فعال بودن Magic Wand روی نقطه ایی از تصویر
کلیک کنید پیکسلهای مجاور هم که رنگهایی نزدیک به آن نقطه
دارند انتخاب خواهند شد؛ با ادامه کلیک کردن میتوانید بخشهای دیگری از تصویر را هم
انتخاب کنید.

با استفاده از کلید Magic wand properties
 میتوانید خصوصیات
این ابزار را تعیین کنید. وقتی کلید Magic wand properties را بزنید کادری ظاهر
میشود با دو بخش:

Threshold و Smoothing

Threshold که میتواند عددی بین 1 تا 200 باشد مقدار دقت Magic wand برای انتخاب
پیکسلهای مجاور هم را تعیین میکند بطوری که عدد 200 باعث انتخاب شدن طیف وسیعی از
رنگها میشود در حالی که عدد 1 باعث انتخاب تنها پیکسلهای کاملا هم رنگ میشود.

Smoothing مقدار همواری گوشه های ناحیه انتخاب شده را مشخص میکند.


ابزار Pencil 


با این ابزار میتوانید به صورت آزاد به رسم اشکال بپردازید. در قسمت Options جعبه
ابزار میتوانید سه حالت را برای این ابزار انتخاب کنید:


  • Straighten 
    : دراین حالت خطوط
    به صورت راست در میآید و در صورت کشیده شدن اشکالی شبیه به مثلث،مسطیل و
    بیضی‏ آن اشکال به صورت مثلث،مسطتیل و بیضی کامل در خواهند آمد.


  • Smooth  : در این حالت
    خطوط به صورت هموار رسم خواهند شد.


  • lnk  : در این حالت در شکل
    خطوط هیچ تغییری به وجود نخواهد آمد و همان طور که رسم شده اند باقی میمانند.


در قسمت Properties میتوانید رنگ و استیل خط را تعیین کنید.



ابزار Brush 


با استفاده از Brush همانند Pencil میتوان اشکال را رسم کرد فقط تفاوتش با Pencil
این است که بر خلاف آن بجای به وجود آورد خط، پرکننده ایجاد میکند بنابراین با
استفاده از آن میتوان سطوح مختلف را رنگ آمیزی کرد.

من اینجا موارد موجود در قسمت Options
جعبه ابزار در هنگام فعال بودن این ابزار را شرح میدهم:


مورد اول Brush Mode است که حالات برس را تعیین میکند و شامل این وارد است:


  • Paint Normal  : در این حالت
    Brush در همه جا عمل خواهد کرد.


  • Paint Fills  : در این حالت Brush
    روی خطها چیزی رسم نمیکند.


  • Paint Behind  : در این حالت Brush
    فقط در پشت اشکال موجود چیزها را رسم خواهد کرد.


  • Paint Selections  : در این حالت
    Brush فقط روی اشکال انتخاب شده رسم میکند.


  • Paint Inside  : در این حالت Brush
    فقط داخل مکانی که رسم از آنجا شروع شده چیزها را رسم میکند.


مورد دوم (Brush size) اندازه برس و مورد سوم (Brush Shape) شکل برس را
تعیین میکند. آخرین مورد را بعدا در هنگام توضیحات کامل
درمورد پرکننده ها توضیح خواهم داد.

3D Maya ---> درس شماره 2 :: مهارت های اولیه(قسمت اول)

اعمال کلید های موجود در کی بورد:
کلید شماره 4: اشیاء را به حالت سیمی یا wire frame نشان می دهد.
کلید شماره5: اشیاء را به صورت سایه دار یا تو پر نشان می دهد.(shading smooth)
کلید شماره6:جسم به صورت کشیده و با سایه سخت نشان داداه می شود.
کلید شماره 7:محیط را تاریک می نماید.
تذکر: از آنجایی که در محیط مایا در حالت defult یا پیش فرض شکل را روشن می بینیم.در حالت غیر پیش فرض (کلید7) محیط را تاریک می نماید.کاربرد تاریک شدن محیط در مدل سازی به روش polygons می باشد.
کلید f1: برای نشان دادن help نرم افزار می باشد.
کلیدf2: برای ورود به انیمیشن
کلیدf3: برای ورود به مدلینگ
کلیدf4:برای ورود به داینامیک
کلیدf5: برای ورود به رندرینگ
کلید A کی بورد صحنه و نماView را در حالت اولیه قرار می دهد.
سه نوع Zoom وجود دارد:
1_کلید F کی بورد برای zoom کردن به صورت تک zoom می باشد و نمای دید روی شیء به یکباره در فاصله مشخصی نزدیک می شود.

2_ctrl+Alt و کلیک چپ با موس Zoom می نماید. اگر از سمت چپ موس را بکشیم Zoom in و از سمت راست Zoom out می شود. هر چه ناحیه Zoom شده بزرگتر باشد تغییرات کمتر است.
3_ برای Zoom کردن در نمای اصلی کلیذ Alt و راست موس را با هم نگه می داریم و حرکت می دهیم.( Zoom نرم)
Altو کلیک چپ موس محیط طوری (شبکه) را تکان میدهد و می چرخاند.Rotate در سیستم جهانی است.
کلید f9: عمل extrude vertex را انجام می دهد.
کلیدf10: عمل extrude edge را انجام می دهد.
کلید f11: عمل extrude face را انجام میدهد.

اجزا انیمیشن سازی 3dmaya:
1-مدلسازی
2- متریال دهی
3-انیمیشن سازی(متحرک نمودن اشیائ و مو جودات زنده)
4- رندر کردن کل محصولات
5- دینامیک نمودن اشیاء(استفاده از قوانین طبیعی)
مفا هیم اولیه مدل سازی:
1_تراز بندی یا Align کردن و چسباننده های اشیاء و منحنی
الف) در align کردن اشیاء : اشیاء یا نسبت به شیئ دیگر و یا نسبت به محور مختصات تراز بندی می شوند که چند نوع می باشد.(بعدا در یک کارگاه توضیح خواهم داد)
ب) snapها یا چسباننده :که منحنی یا نقطه یا سطح را نسبت به گریتس یا شبکه توری راهنما می چسبانند تا بتوان تا بتوان با عملکرد بهتر در محیط مایا کار نمود.
2_تکثیر نمودن اشیاء(duplicate) :
با این دستور فقط از روی اشیاء کپی برداری می کنند ولی چند شیوه وجود دارد:
الف) یا بصورت instance می باشد که تغییری روی شیئ دومی تکثیر شده باعث تغییر روی شیئ اول هم می شود.
ب) در حالی که در حالت کپی هر تغییری روی جسم تکثیر شده انجام گیرد جسم اولی را تحت تاثیر قرار نمی دهد.
ج)در حالت ارتباطی:وقتی به جسم اول خصوصیتی مثل چرخش می دهیم با گذاشتن تیک تنظیمات ارتباطی خصوصیت در جسم دوم ظاهر می شود و بیشترین کاربرد این فرمان برای ساخت چرخ ماشین می باشد.
3_گروه کردن اشیاء(group):
این فرمان چند شی ئ را در یک گروه قرار می دهد.
توضیح: بین چند شی ء در محیط 3d برای بر قراری ارتباط حالت سلسله مراتب پدر و فرزندی بر قرار می شود که معمولا"همیشه یک شی ء رابطه پدری دارد و تحت تاثیر شیء فرزند قرار نمی گیرد یعنی شیء فرزند را اگر مثلا" بچرخانید و تغییری روی آن اعمال کنید شیء پدر را تغییر نمیدهد.
ادامه این درس رو در چند روز آینده می نویسم.

جاوا اسکریپت ---> درس شماره 3 :: نحوه قرار گیری برنامه های JS

در درس های قبل مبانی و مفاهیم اصلی JS را آموختید . حال بهتر است ابتدا نحوه کاربرد این زبان در وب را بیاموزید و سپس شروع به آموزش کاربردهای JS نمایم .
بنا به آموخته های ابتدایی شما در مورد زبان HTML , باید بیاد آورده باشید که هر سند HTML از دو بخش اصلی تشکیل شده . قسمت سر سند یا Header و قسمت بدنه سند یا Body . در اصطلاح به متونی که کدهای یک صفحه HTML را تشکیل میدهند « سند HTML » می گویند .
قسمت سر سند حاوی اطلاعاتی است که مشخصات کلی صفحه از قبیل عنوان صفحه ، نسخه به کار رفته از زبان HTML را مشخص می کند . قسمت دوم بدنه صفحه می باشد که اجزای اصلی صفحه از قبیل متن ها ، عکس ها و فرم ها در آن قرار می گیرند . قسمتهای بدنه و سر سند به وسیله «تگ» های خاصی از هم جدا می شوند . در زیر تقسیم بندی ایندو را می بینید .

 

<html> HTML آغاز سند
<head> آغاز سر سند
</head> پایان سر سند
<body> آغاز بدنه سند
</body> پایان بدنه سند
</html> HTMLپایان سند



برنامه های نوشته شده توسط JS به تناسب کاربرد می توانند هم در قسمت سر سند و هم در قسمت بدنه سند قرار گیرند . ولی JS اکثرا در قسمت بدنه سند مورد استفاده قرار می گیرد .
برنامه های JS برای مشخص شدن از کدهای HTML داخل تگ <SCRIPT> و </SCRIPT> قرار می گیرند . توجه داشته باشید که تگ <SCRIPT> برای مشخص کردن آغاز برنامه JS و تگ </SCRIPT> برای مشخص کردن پایان برنامه JS استفاده میشوند و نوشتن هر دوی آنها در یک برنامه JS الزامیست.
دانستن اینکه برای هر برنامه JS باید از تگ <SCRIPT> و </SCRIPT> استفاده کرد بسیار مهم است .
همچنین می توان در هر سند به تعداد نامحدود از تگ <SCRIPT> و </SCRIPT> استواده کرد ولی استفاده از یک تگ <SCRIPT> و </SCRIPT> در داخل دیگری به هیچ وجه در JS مجاز نیست .
در زیر یک برنامه ساده که توسط JS نوشته شده و یک پیغام خوشامد گویی به کاربر می دهد آمده است . این برنامه فقط برای آشنایی بیشتر شما با مفاهیم بالاست و نکات اساسی که شما باید در مورد آن بدانید در زیر آمده است . همچنین شماره های ابتدای هر سطر فقط برای نشان دادن شماره خطوط است و آنها جزء سند نیستند .

 

1 <html>
2 <head>
3 </head>
4 <body>
5 <script language=”javascript1.2”>
6 document.writeln("<font size=6 color=789867>welcome to this page</font>")
7 </SCRIPT>
8 </body>
9 </html>

مطالب زیر شما را در درک مفاهیم مورد نیاز ما از کد های بالا یاری می کنند .

_ رعایت تو رفتگی های سند در هنگام ایجاد آن الزامی نیست و فقط به خوانایی سند کمک می کند.
_ ملاحظه می کنید که در این سند ، برنامه JS در قسمت بدنه سند آمده است .
_ در سطر 6 و در میان تگ های <SCRIPT> و </SCRIPT> برنامه ساده ای از JS آمده است که فعلا دانستن جزئیات آن برای شما الزامی نیست .
_ در سطر 5 در داخل تگ <SCRIPT> عبارت language=”javascript1.2” نسخه JS مورد استفاده در این اسکریپت ( برنامه نوشته شده توسط زبان JS ) را مشخص می کند .
_ ذکر عبارت language=”javascript1.2” در برنامه الزامی نیست و فقط باعث می شود مرورگرهایی که نسخه های پایین تری از JS را پشتیبانی می کنند ، قادر به اجرای برنامه های JS نباشند .
_ با مشخص کردن نسخه ای از JS نسخه های بالاتر از آن نیز قابلیت اجرای آن برنامه را خواهند داشت .
_هر نسخه از JS مربوط به دستوراتی است که آن نسخه پشتیبانی می کند ؛ مثلا دستورات 1,1 JS در1,2 JS قابل اجرا هستند ولی در 0,1 JS خیر .
_ در بررسی دستورات JS به توانایی پشتیبانی آنها در نسخه های مختلف JS اشاره خواهم کرد ...

در درس بعد پس از بررسی روشهای دیگری از زبان JS ، آموزش مقدمات برنامه نویسی در JS را آغاز خواهم نمود ...

در پناه حق