3D Maya ---> درس شماره 2 :: مهارت های اولیه(قسمت اول)

اعمال کلید های موجود در کی بورد:
کلید شماره 4: اشیاء را به حالت سیمی یا wire frame نشان می دهد.
کلید شماره5: اشیاء را به صورت سایه دار یا تو پر نشان می دهد.(shading smooth)
کلید شماره6:جسم به صورت کشیده و با سایه سخت نشان داداه می شود.
کلید شماره 7:محیط را تاریک می نماید.
تذکر: از آنجایی که در محیط مایا در حالت defult یا پیش فرض شکل را روشن می بینیم.در حالت غیر پیش فرض (کلید7) محیط را تاریک می نماید.کاربرد تاریک شدن محیط در مدل سازی به روش polygons می باشد.
کلید f1: برای نشان دادن help نرم افزار می باشد.
کلیدf2: برای ورود به انیمیشن
کلیدf3: برای ورود به مدلینگ
کلیدf4:برای ورود به داینامیک
کلیدf5: برای ورود به رندرینگ
کلید A کی بورد صحنه و نماView را در حالت اولیه قرار می دهد.
سه نوع Zoom وجود دارد:
1_کلید F کی بورد برای zoom کردن به صورت تک zoom می باشد و نمای دید روی شیء به یکباره در فاصله مشخصی نزدیک می شود.

2_ctrl+Alt و کلیک چپ با موس Zoom می نماید. اگر از سمت چپ موس را بکشیم Zoom in و از سمت راست Zoom out می شود. هر چه ناحیه Zoom شده بزرگتر باشد تغییرات کمتر است.
3_ برای Zoom کردن در نمای اصلی کلیذ Alt و راست موس را با هم نگه می داریم و حرکت می دهیم.( Zoom نرم)
Altو کلیک چپ موس محیط طوری (شبکه) را تکان میدهد و می چرخاند.Rotate در سیستم جهانی است.
کلید f9: عمل extrude vertex را انجام می دهد.
کلیدf10: عمل extrude edge را انجام می دهد.
کلید f11: عمل extrude face را انجام میدهد.

اجزا انیمیشن سازی 3dmaya:
1-مدلسازی
2- متریال دهی
3-انیمیشن سازی(متحرک نمودن اشیائ و مو جودات زنده)
4- رندر کردن کل محصولات
5- دینامیک نمودن اشیاء(استفاده از قوانین طبیعی)
مفا هیم اولیه مدل سازی:
1_تراز بندی یا Align کردن و چسباننده های اشیاء و منحنی
الف) در align کردن اشیاء : اشیاء یا نسبت به شیئ دیگر و یا نسبت به محور مختصات تراز بندی می شوند که چند نوع می باشد.(بعدا در یک کارگاه توضیح خواهم داد)
ب) snapها یا چسباننده :که منحنی یا نقطه یا سطح را نسبت به گریتس یا شبکه توری راهنما می چسبانند تا بتوان تا بتوان با عملکرد بهتر در محیط مایا کار نمود.
2_تکثیر نمودن اشیاء(duplicate) :
با این دستور فقط از روی اشیاء کپی برداری می کنند ولی چند شیوه وجود دارد:
الف) یا بصورت instance می باشد که تغییری روی شیئ دومی تکثیر شده باعث تغییر روی شیئ اول هم می شود.
ب) در حالی که در حالت کپی هر تغییری روی جسم تکثیر شده انجام گیرد جسم اولی را تحت تاثیر قرار نمی دهد.
ج)در حالت ارتباطی:وقتی به جسم اول خصوصیتی مثل چرخش می دهیم با گذاشتن تیک تنظیمات ارتباطی خصوصیت در جسم دوم ظاهر می شود و بیشترین کاربرد این فرمان برای ساخت چرخ ماشین می باشد.
3_گروه کردن اشیاء(group):
این فرمان چند شی ئ را در یک گروه قرار می دهد.
توضیح: بین چند شی ء در محیط 3d برای بر قراری ارتباط حالت سلسله مراتب پدر و فرزندی بر قرار می شود که معمولا"همیشه یک شی ء رابطه پدری دارد و تحت تاثیر شیء فرزند قرار نمی گیرد یعنی شیء فرزند را اگر مثلا" بچرخانید و تغییری روی آن اعمال کنید شیء پدر را تغییر نمیدهد.
ادامه این درس رو در چند روز آینده می نویسم.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد