Free Hand ---> درس شماره 1 :: مقدمه

سلام .
بعد از این همه اپدیت نکردن بالاخره تصمیم گرفتم یه نرم افرار رو براتون آموزش بدم . در ضمن تا امشب هم برنامه ها رو برای دانلود براتون میزارم . بریم سراغ
FreeHand امروز :

این برنامه که محصولی از شرکت
Macromedia است و برای چاپ و طراحی گرافیک Macromedia این برنامه که محصولی از شرکت بدرد میخورد و این شرکت نام این محصول خودش را بدرستی انتخاب کرده است زیرا با وجود ابزار زیادی که این برنامه دارد و آسانی کار با آن دست کاربر را برای خلق آثار مختلف باز گذاشته است .
بلی همانطوری که گفتم اگر کسی قبلا با محصولات ماکرومدیا از جمله فلش آشنایی داشته باشد میتواند به راحتی کار کردن با این برنامه را یاد بگیرد.
به همین خاطر من گروههای کاربری را به سه گروه تقسیم میکنم
1- گروهی که اصلا با برنامه های گرافیکی کار نکرده اند و به خاطر آسانی کار این برنامه میخواهند آن را یاد بگیرند .(این گروه باید تمرین زیادی انجام دهد)
2- گروهی که با گرافیک آشنایی دارد ولی با هیچ کدام از برنامه های شرکت ماکرومدیا کار نکرده است . (این گروه باید درسهای اولیه را بدقت بخواند)
3- گروهی که هم با گرافیک آشنایی دارند و هم با محصولات دیگر ماکرومدیا نیز آشنا هستند.(این گروه میتواند درسهای اولیه را کمتر بخواند)
حالا شما عضو هر گروهی هستید ناراحت نباشید چون من سعی میکنم در این آموزشها از جایی شروع کنم که یک کاربر مبتدی بتواند این برنامه را یاد بگیرد.
حالا به چند نکته درباره گرافیک کامپیوتری اشاره میکنم

1- هر کس باید قبل از شروع به کار با هر برنامه گرافیکی . بعضی از اصول کلی گرافیک را بلد باشد
و او میتواند این اصول را از منابعی بدست آورد در غیر این صورت طرحهایی که کشیده میشوند اولا بی معنی بوده و ثانیا با اصول گرافیک همخوانی نداشته و سطح اثر ها از نظر گرافیکی پایین میشود . لازم بذکر است که با کار کردن بیش از حد و نگاه کردن به سایر اثر های گرافیکی نیز این اصول به طوری بدست میاید . و هر گرافیکست باید چشمان گرافیکی هم داشته باشد تا هر اثر گرافیکی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و لایه های بکار رفته در آن را برای خودش جدا کند . (به طور خلاصه نوشته شده است)

2- اصول سیستم های رنگی در گرافیک کامپیوتری

الف / سیستم
RGB : از این سیستم رنگ در نمایشگر ها و سیستم های دیجیتالی استفاده میشود و شامل سه رنگ قرمز و سبز و آبی است و چون مجموع این سه رنگ - رنگ سفید را درست میکنند به این سیستم ، سیستم 3رنگ RGB افزایشی گویند و این را بگویم که نبود این سه رنگ باعث تولید رنگ سیاه میشود قابل ذکر است که بدانید کیفیت تصویر در این سیستم بسیار بالا است و تعداد رنگ زیادی را پشتیبانی میکند .
توجه : یک سیستم دیگری هم وجود دارد که برحسب درک انسانی است که شامل سه فاکتور بازتاب - اشباع و درخشندگی است که در این برنامه با نام
HLS مطرح شده است .

ب / سیستم رنگ
CMYK : این سیستم که بر اساس قابلیت جذب نور جوهر چاپ کار میکند و از نظر مقدار رنگ کمتر از سیستم قبلی است . این سیستم شامل چهار رنگ آبی آسمانی- سرخابی - زرد و سیاه است که سیاه زیاد مطرح نمیباشد .چون در این سیستم اصل جذب نور است به همین خاطر نبود هیچ نوری(رنگی) باعث تولید رنگ سفید میشود به همین خاطر به این سیستم ، سیستم CMY کاهشی گفته می شود .شاید بپرسید که رنگ سیاه که قبلا گفته شد چگونه با این سه رنگ پدید میاید ، بلی حدث شما درست است با مجموع تمام سه رنگ رنگ سیاه حاصل میشود
تذکر: در دستگاههای چاپ رنگی آنالوگ اول تصویر به این سیستم تفکیک میشود و بعد ...

قابل ذکر است که در بعضی از برنامه های گرافیکی تمام این سیستم ها را پشتیبانی نمیکند ولی در فری هند قابلیت پشتیبانی از این سیستم ها را دارد که در درسهای آینده به طور دقیق توضیح میدهم.


-نمایی از سیستم های رنگ در فری هند -


3- هر گرافیکست باید اول طرح خودش را در یک کاغذ ثبت کند (لازم نیست که طرح را به طور کامل بکشد ) و یک طرح پایه و اساسی را بوجود بیاورد و بعد به کمک برنامه های گرافیکی و شگرد های موجود آن طرح خودش را در این برنامه ها پیاده سازی کند (و میتواند طرح خودش را به صورت لایه های جدا از هم طراحی و دست آخر آنها را روی همدیگر قرار دهد و طرح نهایی حاصل شود ) علاوه بر این بعضی نرم افزار های کامپیوتری امکان افزودن جلوه های ویژه و فیلتر های مختلف را در اختیار کاربر قرار میدهند


- نمایی از فری هند _ ( در درس های بعدی به طور کامل نام قسمت ها و کارشان را توضیح میدهم )

تا بعد ... در پناه حق

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد