3D Studio MAX ---> درس شماره 7 :: اعمال حالت انعکاس

با سلام .


بهتر است درس امروز را بدون اتلاف وقت شروع کنیم .قبل از همه باید بگویم که از این جلسه می خواهم دیگر از طریق مثال ها درسمان را ادامه دهم که اولین مورد ایجاد یک سطح چوبی و اعمال حالت انعکاس بر روی آن و کمی از شگردهای فیلم برداری و نورپردازی را برایتان شرح دهم.
خوب اول از همه ما به یک سطح نیاز داریم که همانطور که میدانید مطلوبترین گزینه برای استفاده گزینه box می باشد. موردی که تا بحال به آن اشاره نشده چگونگی ایجاد احجام است که الان به شرح آن می پردازم:
در ایجاد احجام باید تصمیم بگیرید که شیء مورد نظر شما آیا از حساسیت مکانی و حجمی برخوردار است یا خیر؟! شاید در ابتدا بگویید خیر چون هیچ گونه طرحی یا نظری در ذهن برای آن در نظر نگرفته اید ولی من به شما توصیه می کنم همیشه در ایجاد اجسام وصواص جدی داشته باشید زیرا اولین قدم در طبیعی سازی همان وصواص است لذا ما مبنا را بر این نهاده و به سراغ ایجاد سطح میرویم . وقتی گزینه box را انتخاب می کنید شاهد باز شدن زیر مجموعه هایی می شوید که یکی از آنها Keyboard Entry می باشد (همان محل وصواصی ها ) به ترتیب گزینه های زیر را مشاهده می نمایید:
X= مختصات محور x ها
Y= مختصات محور y ها
Z= مختصات محور z ها
Length= طول یا درازای جسم
width= عرض جسم
height= ارتفاع یا ضخامت جسم

من به ترتیب این مقدارها را برای هر یک وارد می کنم :
۰
۰
۰
۱۰۰
۱۰۰
۵

یعنی برای من مکعبی با ضلع ۱۰۰ و ضخامت ۵ در وسط محورهای مختصات ایجاد می شود بعد از وارد کردن مقادیر بالا دکمه Creat را زده و سطح ما ایجاد می شود.
فکر می کنم تا اینجای کار مشکلی نداشته باشین با این فرض وارد مرحله بعد می شوم.
چون ما قصد ایجاد حالت انعکاس داریم پس نیاز به یک جسم دیگر هم داریم که انعکاسی از آن جسم را بر روی سطح ایجاد نماییم پس بسراغ ایجاد یک جسم دیگر می رویم من کره را انتخاب کرده ام چون هم ساده است هم اینکه انعکاس زیبایی دارد پس گزینه Sphere را انتخاب می کنیم دوباره وارد قسمت Keyboard Entry می شویم و مقدار ۰ را برای x و y وارد می کنیم و مقدار ۱۰ را برای Radius (شعاع) وارد میکنیم حال اگر بخواهیم کره درست بر روی سطح مماس شود باید مقدار ۱۵ را برای z وارد کنیم چون مقیاس محل کره از مرکز آن است یعنی ۵ (ارتفاع سطح)+۱۰ (شعاع کره)=۱۵ و در آخر دکمه Creat را می زنیم حال کره ما بر روی سطح مماس شده است .
نیمی از کار را پشت سر گزاشته ایم و تنها مرحله Material دهی باقی مانده است(البته من ساده ترین حالت را در نظر گرفته ام و مراحلی چون نور پردازی و دوربین گزاری باقی مانده است) وارد محیط Material editor می شویم (کلید M ) وارد قسمت Standard می شویم از سمت چپ گزینه Mtl library را انتخاب می کنیم . در اینجا لیستی از مواد از پیش ساخته شده را مشاهده می نمایید و شما می توانید هر کدام را به دلخواه انتخاب کنید ولی بنظر من برای کار ما Wood_Cedfence بهترین و زیباترین انتخاب است . با دوبار کلیک بر روی آن صفحه خود به خود بسته شده و شما Material را در لیست مشاهده می نمایید .همانطور که شاهد هستید هنوز دارای نواقصی است و برای تکمیل آن از قسمت Maps (در درس قبلی معرفی شد) در Material editor گزینه none مقابل Reflection را انتخاب کنید و بعد از سمت چپ new را انتخاب کرده و از لیست گزینه Flat mirror را می زنید بعد از وارد شدن قسمت id را فعال کنید (در این محل تعداد اشیایی که می خواهید بر سطح تان منعکس شود بر حسب id آنها انتخاب می کنید ( بحث در مورد id را به جلسات بعد موکول می کنیم )خب حالا یک مرحله به عقب بر گردبد ( با Go to parent در بالای دکمه Flat mirror ) حال شما تقریبا تمام کار را سپری کرده اید تنها کار باقی مانده دادن یک Material به گوی است که هر Material دلخواه را می توانید به آن نسبت دهید (من Wood_Oakgrtrt را انتخابکرده ام) حال کار تمام شده است تنها کار باقی مانده نورپردازی است که بنا به گفته های پیشینم این مرحله کاملا سلیقه ای است و پیشنهاد من به شما استفاده از نور Target spot می باشد و یادتان نرود که گزینه Shadow را حتما فعل سازید چون نوری که شما انتخاب کرده اید الحام گرفته از نور طبیعی است و نور طبیعی دارای سایه است.

ایت هم عکس پایانی کار امیدوارم به این مرحله رسیده باشید ...



یک نکته:
از این به بعد نکته هایی را در آخر هر درس به شما خواهم آموخت که می دانم در طبیعی جلوه دادن و زیبایی کار به دردتان خواهد خورد :
هنگام کارکزاری دوربین در صحنه حتما در صورت وجود تنها یک نور آنرا طوری جاگزاری کنید که با امتداد نورتان زاویه قائم بسازد . بعد از امتحان تفاوت را حتما احساس خواهید کرد.

خب درس امروز هم در اینجا به پایان رسید امیدوارم استفاده لازم را برده باشید .

تا بعد ... در پناه حق
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد