3D Studio MAX ---> درس شماره 6 :: محبث Material Editor

مبحثی که این جلسه می خواهم به برسی آن بپردازم مبحث material editor می باشد. محیط material editor محیطی است بر گرفته از تمامی مواردی که برای ایجاد حالت یک ماده بر روی حجم ایجاد شده توسط ما می باشد.
همانطور که می دانیم نقطه ی تمایز اجسام از یکدیگر حالات و خصوصیات اجسام می باشد که توجه به این مسله بسیار حائز اهمیت می باشد از این رو برای تفهیم بهتر شماها قصد دارم بعد از یک تعریف کلی از این محیط به توضیح موارد کاربرد آن با زدن مثال هایی خواهم پرداخت.
در شکل زیر نمایی از این محیط مشاهده می فرمایید که اقسام آن به شرح زیر می باشد:





sample type
back light
background
sample UV tilling
video color check
make preview
option
select by meterial
meterial/map navigator
go forward to sibling
go to parent
show end result
show map in viewport
meterial effect channel
put to library
make unique
make material copy
reset map
asign material to selection
put material to scene
get material
shader basic parameters
blinn basic parameters
extended parameters
supersampling
maps
dynamics properties


از بالا که شروع می کنیم بترتیب شماره موارد زیر را مشاهده می کنیم:

۱) نوع نمونه ما (مکعب دایره و ...)
۲)نور پس زمینه نمونه
۳)پشت زمینه نمونه
۴)مقدار اعمال material را تنظیم می کند که در حقیقت نسبت اندازه material است
۵) برای رنگهایی که در سیستم tv است.
۶)یک پیش نمایش از material می باشد
۷)تنظیمات
۸)تنظیم انتخاب بر حسب material .
۹)زیر شاخه های material انتخاب شده
۱۰)یک مرحله به جله می رود(در قسمت زیر مجموعه های material )
۱۱)به شاخه اصلی برمی گردد
۱۲)نتیجه نهایی را نمایش می دهد.
۱۳) material اعمال شده بر جسم را مرئی می کند
۱۴)نوع اعمال افکت را تنظیم می کند.
۱۵)ذخیره سازی در کتابخانه مواد.
۱۶)بصورت یک material در می آورد.
۱۷)یک کپی از material می گیرد.
۱۸)به حالت اولیه بازمی گرداند.
۱۹) material را به جسم نسبت می دهد.
۲۰)
۲۱) material ی از جسم داری material می گیرد.
* از این مرحله به بعد را طی جلسات آینده با مثال برسی خواهیم کرد.
۲۲)پارامترهای بنیادی material ها
۲۳)تنظیمات نوع جسم انتخاب شده
۲۴)تنظیمات material های active.
۲۵)هسته material editor بشمار می آید که خود نیاز به بحث و توضیح فراوان دارد.
۲۶)که در شکل ذکر نشده قسمت standard می باشد که شامل material library میباشد در جلسات بعد برسی خواهد شد.


shader basic parameters


این اولین قسمت از پارامترهای اساسی material editor می باشد که با شکل به توضیح خواهم پرداخت البته وقتی این منو باز می شود (شکل زیر)



می بینید که از ۲ قسمت تشکیل شده یکی منو های کرکره ای و دیگری قسمتهای تیکی:
در منو های کرکره ای لسیتی از جنس مواد را مشاهده می کنید که بر حسب جنس مورد نظر یکی را انتخاب می کنید .
در منو های تیکی با انتخاب هر یک جسم همانند زیر تغییر می کند:

wire



face map




faceted



و 2-side که یک material دو طرفه ایجاد میکند.

تا بعد ... در پناه حق
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد